La propagande est omniprésente, c'est en connaissant ses méthodes que l'on pourra s'en défier
Propagande et démocratie
Les dernières élections présidentielles ont montré de façon grotesque combien la manipulation de l'opinion est essentielle. Des spécialistes fabriquent la campagne comme une stratégie militaire. L'opinion doit être conformée afin de recevoir le message et rendre son verdict dans en sa faveur. Nous sommes en démocratie, la propagande n'a jamais été aussi sophistiquée. Il est probable qu'avoir une opinion morale sur la propagande n'est pas l'attitude la plus pertinente, connaitre son histoire et ses méthodes semble être le meilleur moyen d'y résister ; Le silence et la discrètion en est un autre.
La propagande est née parrallèlement dans les pays totalitaires et dans les démocraties.
La propagande est ainsi beaucoup plus un système pour agir sur l'opinion et influencer le plus grand nombre qu'un forme de discours sociétal univoque et autoritaire. Car la propagande sait être suggestive comme le montre Edward Bernays dans son ouvrage écrit dans les années 50 sur son expérience de Story Teller au service des sociétés américaines, des groupes d'opinion puis de l'Etat Américain.
On comprend ainsi les mécanismes des relais journalistiques dans lesquels on doit faire la part des choses, certains sont des officines de propagande d'autre de vrais relais d'information. Les discours les plus neutre peuvent cacher des implicites. Cela oblige le récepteur à garder une posture dynamique face à l'information reçue.
Le XXe siècle s'est développé avec la propagande, quelque soit son but elle a des règles objectives qui ont été énoncées théoriquement par Joseph Goebbels. Ces règles ont été découvertes avant lui par les inventeurs du Story Telling... Le livre de Christian Salmon "Story Telling" nous montre comment ces techniques ont été élaborées au début du siècle.
Ces règles continuent d'être appliquées, ellles sont adaptées, développées mais elles gardent leurs essence :
influencer l'opinion. Voici des parties en anglais de l'ouvrage théorique de propagand de Jospeh Goebbels.
Il est intéressant de comprendre que Sarkozy, Le Pentagone, le Comité d'organisation des jeux olympiques, l'URSS en son temps et Coca Cola utilisent les même outils pour amener l'opinion à leur être favorable.
C'est suffisant pour éteindre la télévision et lire un essai de philosophie...
Le principe du jeu est de retrouver des applications de ces principes dans les stratégies de communication.
Par exemple :
Lors du dernier mondial de football, Coca Cola ne pouvant plus communiquer sur l'équipe de France qui perdait choisit de recentrer sa stratégie sur le football en général....
J'ai retrouvé sur Internet les règles de Propagande de Joseph Goebbels, je souhaiterais pouvoir montrer que
quelque puisse être le propagandiste, ils utilisent des règles semblables.
C'est un autre rappel à la méfiance vis à vis des médias et des opinions majoritaires.
German Nazi Party member Joseph Goebbels became Adolf
Hitler's propaganda minister in 1933, which gave him power over all German
radio, press, cinema, and theater.
In 1925 Goebbels met the party leader Adolf Hitler. In 1926 he was made Gauleiter,
or party leader, for the region of Berlin, and in 1927 he founded and became
editor of the official National Socialist periodical Der Angriff (The
Attack). He was elected to the Reichstag, the German parliament, in 1928. By
exploiting mob emotions and by employing all modern methods of propaganda
Goebbels helped Hitler into power.
His work as a propagandist materially aided Hitler's rise to power in
1933. When Hitler seized power in 1933, Goebbels was appointed Reichsminister
for propaganda and national enlightenment. From then until his death, Goebbels
used all media of education and communications to further Nazi propagandistic
aims, instilling in the Germans the concept of their leader as a veritable god
and of their destiny as the rulers of the world. In 1938 he became a member of
the Hitler cabinet council. Late in World War II, in 1944, Hitler placed him in
charge of total mobilization.
As Reichsminister for Propaganda and National Enlightenment, Goebbels
was given complete control over radio, press, cinema, and theater; later he
also regimented all German culture. Goebbels placed his undeniable intelligence
and his brilliant insight into mass psychology entirely at the service of his
party. His most virulent propaganda was against the Jews. As a hypnotic orator
he was second only to Hitler, and in his staging of mass meetings and parades
he was unsurpassed. Utterly cynical, he seems to have believed only in the
self-justification of power. He remained loyal to Hitler until the end. On May
1, 1945, as Soviet troops were storming Berlin, Goebbels committed suicide.
Listed below are the principles purported to summarize what made Goebbels tick or
fail to tick. They may be thought of as his intellectual legacy. Whether the
legacy has been reliably deduced is a methodological question. Whether it is
valid is a psychological matter. Whether or when parts of it should be utilized
in a democratic society are profound and disturbing problems of a political and
ethical nature.
GOEBBELS' PRINCIPLES OF PROPAGANDA
Based upon Goebbels'
Principles of Propaganda by Leonard W. Doob, published in Public Opinion and Propaganda; A Book
of Readings edited for The Society for the Psychological Study of Social Issues.
1. Propagandist must have access to intelligence concerning events and public opinion.
1. le propagandiste doit avoir accès aux ressources de renseignement concernant
les évenements et l'opinion
2. Propaganda must be planned and executed by only one authority.
2.La propagande doit être planifier par une seule autorité.
a. It must issue all the propaganda directives.
a. Elle doit édicter toutes les directives de propagande
b. It must explain propaganda directives to important officials and maintain their morale.
b. Elle doit expliquer les directives de l'action de propagande aux officiels et entretenir leur moral.
c. It must oversee other agencies' activities which have propaganda consequences
c.Elle doit avoir un droit de regard sur les activités des agences qui ont des conséquences sur la propagande.
3. The propaganda consequences of an action must be considered in
planning that action.
4. Propaganda must affect the enemy's policy and action.
4. La propagande doit atteindre la politique de l'ennemi et son action.
a. By suppressing propagandistically desirable material which can provide the enemy with useful intelligence
b. By openly disseminating propaganda whose content or
tone causes the enemy to draw the desired conclusions
c. By goading the enemy into revealing vital
information about himself
d. By making no reference to a desired enemy activity
when any reference would discredit that activity
5. Declassified, operational information must be available to implement
a propaganda campaign
6. To be perceived, propaganda must evoke the interest of an audience
and must be transmitted through an attention-getting communications medium.
7. Credibility alone must determine whether propaganda output should be
true or false.
8. The purpose, content and effectiveness of enemy propaganda; the
strength and effects of an expose; and the nature of current propaganda
campaigns determine whether enemy propaganda should be ignored or refuted.
9. Credibility, intelligence, and the possible effects of communicating
determine whether propaganda materials should be censored.
10. Material from enemy propaganda may be utilized in operations when it
helps diminish that enemy's prestige or lends support to the propagandist's own
objective.
11. Black rather than white propaganda may be employed when the latter
is less credible or produces undesirable effects.
12. Propaganda may be facilitated by leaders with prestige.
13. Propaganda must be carefully timed.
a. The communication must reach the audience ahead of
competing propaganda.
b. A propaganda campaign must begin at the optimum
moment
c. A propaganda theme must be repeated, but not beyond
some point of diminishing effectiveness
14. Propaganda must label events and people with distinctive phrases or
slogans.
a. They must evoke desired responses which the
audience previously possesses
b. They must be capable of being easily learned
c. They must be utilized again and again, but only in
appropriate situations
d. They must be boomerang-proof
15. Propaganda to the home front must prevent the raising of false hopes
which can be blasted by future events.
16. Propaganda to the home front must create an optimum anxiety level.
a. Propaganda must reinforce anxiety concerning the
consequences of defeat
a. La propagande doit soutenir l'anxiété sur les conséquences d'une défaite
(très utile pour le sport)
b. Propaganda must diminish anxiety (other than concerning the consequences of defeat) which is too high and which cannot be reduced by people themselves
b. La propagande doit diminuer l'anxiété (autre que celle relative à la défaite) qui est trop importante pour être réduite par l'auditoire lui-même.
17. Propaganda to the home front must diminish the impact of
frustration.
a. Inevitable frustrations must be anticipated
b. Inevitable frustrations must be placed in
perspective
18. Propaganda must facilitate the displacement of aggression by
specifying the targets for hatred.
19. Propaganda cannot immediately affect strong counter-tendencies;
instead it must offer some form of action or diversion, or both.